İstanbul-İzmir Otoyolu hukuk tanımıyor

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve bağlantı yolları dahil) Otoyolu Projesi’nin temelinin yasadışı şekilde atıldığı ortaya çıktı. Dahası Danıştay kararına karşın, otoyol projesinin Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından ÇED Yönetmeliği’noe yapılan değişiklikle “ÇED Raporu hazırlanmasına gerek olmadığı” şeklinde yönetmelik değişikliğine gittiği belirlendi.  

İzmir Barosu Başkanı Sema Pekdaş tarafından yapılan yazılı açıklamada, konuyla ilgili olarak 25 Şubat 2011 günü kamuoyunun bu konuda bilgilendirildiği belirtilerek, “Başbakanlık ve Karayolları Genel Müdürlüğünün (KYGM) , Otoyol Projesi’ne, ÇED (Çevre Etki Değerlendirmesi) yapılmaksızın hukuka aykırı olarak başlanıldığını belirterek, Çevre Kanunu 10. maddesine ve Uluslararası Çevre Koruma Sözleşmelerine aykırı bu duruma dikkat çekilmiştir. Başbakanlık ve KYGM bu projenin 7 Şubat 1993 tarihinden önce yatırım programına alındığını ve bu nedenle ÇED Yönetmeliğinin Geçici 3.maddesi uyarınca ÇED kapsamında olmadığını iddia etmiş ve hukuka aykırı olarak temel atma törenleri düzenlemiştir” dendi.

Oysa Yönetmeliğin Geçici 3. maddesinin yürütmesi 7 Ekim 2010 tarihinde Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu (İDDGK) tarafından durdurulduğuna dikkat çekilen İzmir barosu açıklamasında,  “Bu karar ardından dosyayı esastan görüşen Danıştay 6. Dairesi 02 Şubat 2011 tarih ve 2008/8999 E. ve 2011/165 K. sayılı kararı ile geçici 3. Maddenin İDDGK kararındaki gerekçeler ile iptaline karar vermiştir. Bunun üzerine Başkanlığımız, Çevre Bakanlığı’na başvurarak söz konusu otoyol hakkında Çevresel Etki Değerlendirme sürecinin başlatılması talep etmiştir” dendi.

Baro Başkanı Sema Pekdaş açıklamasında, siyasi iktidarların ‘‘yargı kararlarının arkasına dolanma ve yargıyı etkisizleştirme operasyonu” bu olayda da hayata geçirildiği öne sürülerek, “Bakanlık bu defa 14 Mart 2011 tarihinde ÇED Yönetmeliğinde yeni bir düzenleme yapmak suretiyle muafiyet kapsamını 2015 tarihine kadar koşulsuz uzatmıştır. Böylece Çevre Bakanlığı’nın son Yönetmelik değişikliği operasyonu ile, Gebze-İzmir Otoyol Projesi’ni, ÇED uygulamasından muaf tutmakla projenin önündeki ÇED engelini ortadan kaldırmıştır” dendi.

Oysa bu tip büyük inşaat projelerinde mutlaka ÇED yapılması, bu süreçte yol güzergâhında bulunan yurttaşların görüş ile onaylarının alınması ve ayrıca akademi dünyası ile meslek odalarının katılımının sağlanması gerektiği belirtilen İzmir Barosu açıklamasında, şu görüşlere yer verilidi: ” Söz konusu projenin inşaat ve işletme aşamalarında, İstanbul’dan başlamak üzere Kocaeli, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa ve İzmir güzergâhında bulunan illerin tarım ve sulak alanlarına, ormanlık ve zeytinliklere, biyolojik çeşitliliğine, hava, su ve toprağına etkileri olacağı tartışmasızdır. 1982 tarihinde çıkarılan Çevre Kanunu’nun 10. Maddesi ‘gerçekleştirmeyi planladıkları faaliyetleri sonucu çevre sorunlarına yol açabilecek kurum kuruluş ve işletmeler bir çevresel etki değerlendirme raporu hazırlar. Bu raporda çevreye yapılabilecek tüm etkiler göz önünde bulundurularak çevre kirlenmesine sebep olabilecek atık ve artıkların ne şekilde zararsız hale getirilebileceği ve bu hususta alınacak önlemler belirtilir’ şeklindedir.

Çevre Kanununun amir düzenlemeleri uyarınca 6 ay içinde çıkarılması gereken ÇED Yönetmeliği, çeşitli lobilerin baskısı ile ancak 10 sene sonra, 1993 yılında çıkarılabilmiştir. Çevre Bakanlığı ile bazı yatırımcı devlet kurumları, bu Yönetmeliğe tahammül edememiş, sürekli olarak ÇED uygulamasından kaçma ve muafiyete sığınma stratejisi izlemişlerdir. Böylece sistematik biçimde Anayasanın 56.cı maddesini ihlal etmişlerdir.”

Hukukun üstünlüğünün yaşama geçirilmesi, yargı kararı uyarınca çevresel etki değerlendirme sürecinin başlatılması ve bu suretle doğanın korunması amacıyla Baromuz tarafından Danıştay 14.Dairesi nezdinde Çevre ve Orman Bakanlığı aleyhine 26 Mayıs 2011 tarihinde dava açıldığına dikkat çeken açıklamada, şöyle dendi: “Bu davada; Gebze- İzmir Otoyolu Projesi için ÇED sürecinin başlatılması talebimize Bakanlık tarafından verilen ÇED’e gerek olmadığına ilişkin olumsuz idari işlem ile bu işleme dayanak 14 Nisan 2011 Tarih ve 27905 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmelik’in geçici 3. maddesinde değişiklik yapan ÇED Yönetmeliği’nde değişiklik yapılmasına ilişkin Yönetmelik’in 1. maddesinin yürütmesinin durdurulması ve iptali talep edilmiştir. Ayrıca bu dava, otoyol güzergâhında bulunan İstanbul, Kocaeli, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa Baro Başkanlıkları ile Çevre Mühendisleri Odası ve Peyzaj Mimarları Odası Genel Merkezlerine de ihbar edilmiştir.”

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: