Barajda neden önlem alınmadı

Gökdere Köprü Barajı’ndaki kazada hala sekiz işçinin cesedine ulaşılamadı. TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası (İMO), Enerji Sen ve Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu, kazanın denetim eksikliğinden kaynaklandığında hem fikir.

Adana’daki Gökdere Köprü Barajı’nda kaza için bölgeye giden heyetten İMO Adana Şube Başkanı Abdullah Bakır, baraj inşaatı tamamlanmadan gövdede su tutulmaya başlanmasının ve işçilerin de burada çalıştırılmasının ölümlere neden olduğunu söyledi. Orman ve Su İşleri Bakanı Eroğlu da kazanın denetimsizlik sonucu meydana geldiğini belirtti.

Geçen Cuma günü (24 Şubat) Adana’nın Kozan ilçesine bağlı Ergenuşağı köyü mevkiindeki Gökdere Köprü Barajı  kapağının patlaması sonucu baraj göleti alanında biriken su sele dönüştü. Sele kapılan 10 işçiden Eyyüp Altıntaş ve Cumali Değirmenci’nin cesedine ulaşıldı. Diğer sekiz işçi için arama devam ediyor.

‘Kardeşim çatlak var demişti’ 

Ölen işçilerden Altıntaş’ın kardeşi Yüksel Altıntaş, cenaze töreninde Adana Valisi Hüseyin Avni Coş’a, baraj inşaatında ihmal olduğunu belirterek sorumluların bulunmasını istedi. Altıntaş, kardeşinin barajın çatlak olduğunu söylediğini hatta fotoğraflarının da olduğunu belirterek “Bu ortamda işçiler neden çalıştırıldı? Neden önlem almıyorlar?” dedi.

Olayla ilgili soruşturma kapsamında Proje Müdürü Erdal Nakas ile şantiye şefi Öncü Bolat tutuklandı.

Eroğlu: Denetimsizlikten oldu 

Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu da kazanın denetimsizlik sonucu meydana geldiğini belirtti. Eroğlu, baraj inşaatlarının yönetmelik gereği Devlet Su İşleri’nce denetlenemediğini söyleyerek “Özel sektöre ait inşaatların kontrol edilmesi şart” dedi.

‘Su yapılarında ciddi denetim gerek’ 

Mimarlar, Makine ve İnşaat Mühendisleri’nde oluşan bir heyet bölgeye incelemeye gitti. Heyetten bianet’e konuşan İMO Adana Şube Başkanı Bakır, teknik inceleme yapmadan kesin bir şey söylenemeyeceğini belirterek ilk gözlemlerini aktardı.

* Gökdere Köprü Barajı’nın dolu hacminin 93 milyon m3 olduğu, barajın su tutulmaya başlanması sonrası 87 milyon m3 hacme ulaşıldığında derivasyon tünelindeki mekanik kapağın basınca dayanamayarak koptuğu anlaşıldı.

* Ayrıca, tünel kapağın maksimum su basıncına dayanıklı tasarlanmış olması gerekirdi.

* Barajda su tutulmaya başlanınca kapakta sızıntıların önlenmesi için kum torbaları konmuş ancak bu yeterli gelmemiş.

* Mekanik tünel kapağını destekleyen betonarme yapıda da kopma olduğu görülmüştür.

* Olayın yemek saatine rastlamış olması daha fazla can kaybını önlemiştir.

Su yapılarının önemli mühendislik uygulamaları olduğunu belirten Bakır, yerin seçimi, havzanın su debisi, projenin buna uygun üretilmesi, doğru malzeme seçimi ve uygulamanın her aşamasının denetimi yapılması gerektiğini belirtti.

‘İki bin HES yapılıyor, denetim mümkün değil’ 

Bölgede inceleme yapan Enerji Sen Başkanı Kamil Kartal da ‘‘İki binin üzerinde hidroelektrik santral (HES) inşaatı devam ediyor. Bu kadar yoğun bir inşaat sürecinde devletin yapması gereken denetim mekanizmaları bir türlü devreye sokulamıyor” dedi.

Sabancı grubuna bağlı EnerjiSA tarafından 2009’da inşaatına başlanan barajın 2012’de bitmesi planlanıyordu. (bianet)

Reklamlar
Etiketler: , , , , ,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: