Deriner Barajı ne kadar derin

Geçen hafta Artvin’de düzenlenen törene Orman ve Su İşleri Bakanı Eroğlu ile birlikte katılan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Çelik, “Artık Çoruh, istediği gibi değil, bizim istediğimiz gibi akacak” demişti ama Sayıştay’ın raporu hiç gündeme getirmemişti. Temeli 1998’de atılan Deriner Barajı’nın yapımıyla ilgili Sayışta’da hazırlanan rapora göre, 2009 rakamlarıyla 461,3 milyon liralık kaynak israfına yol açıldı. Temmuz 2009’da hazırlanan taslak rapora göre, projede beş yıllık bir gecikme yaşandı.

Temeli, “Barajlar Kralı” olarak anılan dönemin Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel tarafından 27 Nisan 1998’de atılan ve Türkiye’nin en yüksek, Dünyanın ise 6. en yüksek barajı olacak olan Artvin’deki Deriner Barajı’nda, önceki hafta düzenlenen törenle su tutulmaya başlandı. Artvin’deki Su Tutma Töreni’ne Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı ile birlikte katılan Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu, barajın 12 Aralık 2012 tarihinde Rusya Devlet Başkanı Putin’in de katılacağı bir törenle Başbakan Erdoğan tarafından açılacağını söyledi. Törende konuşan Bakan Çelik ise, “Artık Çoruh, istediği gibi değil, bizim istediğimiz gibi akacak” demişti.

Hükümeti Sayıştay Yasası’nın değiştirmeye itti

Deriner Barajı için Sayıştay’ın hazırladığı rapor ise hiç gündeme gelmedi. Temmuz 2009’da hazırlanan ve gündeme dahi gelmeyen, “hükümeti Sayıştay Yasası’nda değişiklik yapmaya iten üç rapordan biri olan Deriner Barajıyla ilgili Sayıştay Raporuna göre, “barajın yapımında 5 yıllık bir gecikme yaşandığı ve kamunun 461,3 milyon liralık bir kaynak israfına uğratıldığı” vurgulandı.

Cumhuriyet Gazetesinde Işık Kansu ve Murat Kışlalı imzası ile 29 Ekim 2010 tarihinde “Hükümeti Korkutan Rapor” başlığıyla yayımlanan haberde ilginç detaylar yer alıyor.

Kaynak İsrafı 461,3 Milyon TL!

Sayıştay’ın hazırladığı, dönemin Sayıştay Başkanı’nın “masasında tutmakla” suçlandığı, “Deriner Barajı ve Hidroelektrik Santralı (HES) Projesi, Taslak Rapor, Temmuz 2009” başlıklı raporda, “Projenin verimlilik, etkinlik ve tutumluluk ilkelerine uyulmaması, kaynakların sağlıklı bir planlama ve iyi bir proje yönetimi ile kullanılmaması nedeniyle 2009 yılı fiyatları ile 461,3 milyon TL kaynak israfına yol açıldığı; projenin ihalesiz 711 milyon dolara verildiği, keşif artışlarıyla projenin toplam maliyetinin iki katına çıktığına ve 5 yıl geciktiğine” dikkat çekilmişti.

Cumhuriyet’in haberine göre, raporda şu ifadeler yer alıyordu: “İhalesiz 711 milyon dolara verildi: Deriner Barajı ve HES Projesi, Türk-Rus Karma Ekonomik Komisyonu’nca imzalanan ve 18.05.1994 tarihli Kararname ile onaylanan Protokol kapsamında oluşturulan Konsorsiyum tarafından yürütülmektedir. Sözleşme 04.11.1997 tarihinde 711,4 milyon ABD doları bedelle imzalanmıştır.

5 yıl gecikti: 08.01.1998 tarihinde işe başlanılmış olup, işin 2005 yılı itibarıyla bitirilmesi planlanmışsa da projenin gövde inşaatına ancak 2005 yılının aralık ayında başlanabilmiştir. 2009 yılı ocak ayı itibarıyla projenin tamamlanma oranı yüzde 70 civarındadır.

Maliyet ikiye katlandı: Yapılan yüzde 94.99 oranındaki keşif artışları ile sözleşme bedeli 1.38 milyar doları bulmuştur. Bu bedele fiyat farkı, baraj alt kalemleri ve faiz giderleri gibi diğer harcama kalemleri dahil değildir. Yapılan sözleşme kapsamı dışında çeşitli kalemler için iç ve dış kaynak kullanımı söz konusu olmuştur. Vergi, resim ve harçlar, kamulaştırma, müteferrik iş kalemleri, ihaleli yaptırılan yollar ile DSİ’nin müşavirine yapılan ödemeler de ayrıca baraj maliyetine eklenmelidir. Dış finansmanla yürütülen proje için kullanılan kredilerin faiz giderleri ve masrafları da sözleşme kapsamı dışında kaynak kullanımına sebep olan unsurlardır.

Maliyet 3,2 milyar TL’ye çıktı: Bu kalemlerin sözleşme tutarına eklenmesiyle 670 megavatlık Deriner Projesi’nin toplam maliyeti yaklaşık 3,2 milyar TL’ye ulaşmaktadır.

461.3 milyon TL’lik kamu zararı: Deriner Barajı ve HES Projesi’nin yürütülmesinde; verimlilik, etkinlik ve tutumluluk ilkelerine uyulmaması, kaynakların sağlıklı bir planlama ve iyi bir proje yönetimi ile kullanılmaması sonucu ‘34 km’lik relokasyon yolunun ihale edilmemesi nedeniyle 138 milyon TL, varyant yol kazı imalat kaleminin baraj fiyatlarından yapılması nedeniyle 151.4 milyon TL, varyant yolun bir kısmının su altında kalması nedeniyle 29.6 milyon TL, yeni birim fiyatlarda ihale indirimi yapılmaması nedeniyle 38.6 milyon TL, yapımından vazgeçilen RBR-11 yolu nedeniyle 38,6 milyon TL, fiyat farkı formülünde müteahhit kârına fiyat farkı ödenmesine yol açan yüzde 10 kesinti yapılmaması nedeniyle 51.5 milyon TL, fiyat farkı formülünün ikinci bölümünden kesinti yapılmaması nedeniyle 13.6 milyon TL’ olmak üzere 2009 yılı fiyatları ile 461.3 milyon TL kaynak israfına yol açılmıştır.” (www.rizeninsesi.net)


Etiketler: , , , , ,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: