LPG patlaması denetimsizlikten

TMMOB Makine Mühendisleri Odası (MMO) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber Çakar, 27 Haziran 2001 tarihinde Şanlıurfa’nın Karaköprü beldesindeki akaryakıt istasyonunda meydana gelen otogaz patlamasını, istasyonların süreli denetlenmemesinden kaynaklandığını öne sürdü. Çakar, yaptığı yazılı açıklamada, LPG’nin güvenli kullanımı mevzuatla güvence altına alınmış olmasına karşın standartlara uygun tasarlanmamış olduğuna dikkat çekerek, “LPG Otogaz istasyonlarında sürekli denetim gerekliliği birkaç gün önce yaşanan bir patlama ile bir kez daha anlaşılmıştır” dedi.

Şanlıurfa’da 27.06.2011 tarihinde saat 08.30 civarında Karaköprü Beldesi Karşıyaka Mahallesi Gap Caddesi No: 19 adresinde bulunan Nahya Kayacan Petrol İnş. Özel Güv. Sist. San. ve Tic. Ltd. Şti. Akaryakıt İstasyonunda bir patlama meydana geldiğin anımsatan Çakar, “Patlama akaryakıt istasyonunun hemen altında yer alan bodrum kattaki mefruşat deposunda elektrik şalterinin kaldırılması ile meydana gelmiştir. Patlamada ölen vatandaşımızın yakınlarına başsağlığı, onlarca yaralıya acil şifalar diliyor, kamuoyunun üzüntüsünü paylaşıyoruz” dedi.

Patlama gaz sıkışmasından

MMO’nun da içinde yer aldığı teknik bilirkişi heyetinin ön incelemesine göre patlamanın mefruşat atölyesinde gaz birikmesi sonucu oluştuğunu belirten Çakar, “Patlama mahallinin hemen üst tarafında bulunan LPG Tankında herhangi bir patlama olmamış, ancak istasyonda maddi hasar meydana gelmiştir. Patlamanın yaşandığı bölgede gerek atölyede gerekse mahalle çevresindeki vatandaşların sürekli gaz kokusundan şikayetçi olduğu ve uyarılarda bulunduğu ancak şikayetlerinden sonuç alınamadığı anlaşılmaktadır” diye konuştu.

İstasyon yeri tercihi yanlış

Ayrıca gerek LPG Otogaz İstasyonunun gerekse LPG Tankının hemen altında her gün onlarca çalışanın bulunduğu bir atölye ve lokantanın varlığına dikkat çekene MMO Yönetim Kurulu Başkanı Çakar, “Öncelikle istasyon yerinin tercihi ve konumu konusunda kaygı uyandırmaktadır. Ülkemizde benzer onlarca istasyonun bulunması konunun önem ve vahametini göstermektedir. Yetkililerin LPG İşyeri Ruhsatı düzenlenmesi aşamasında bu v.b. hususlara dikkat etmesi gerektiği açıktır” dedi.

İstasyonda sorumlu müdür yok

Çakar, şunları söyledi: “Bilindiği üzere 5703 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu’nun 15. maddesi gereğince TMMOB’ye bağlı ilgili meslek odaları tarafından sorumlu müdür, tanker şoförü, dolum personeli, tüp dolum personeli, tüp dağıtım araçlarının şoförleri ve tüp dağıtım personeli, tanker dolum personeli, test ile muayene elemanları ve otogaz LPG dolum personeli, pompacılar ile tesisat, projelendirme ve imalatında görev alan diğer personelin eğitilmesi ve belgelendirilmesi yasal bir görev olarak verilmiş; bu işletmelerin ise eğitimlerini tamamlayarak vasıflı personel bulundurmaları zorunlu hale getirilmiştir. Ancak Odamızca yapılan incelemede söz konusu Otogaz İstasyonunda halen atanmış bir sorumlu müdür bulunmadığı tespit edilmiştir.”

Çakar, bu ve benzeri olaylardan hareketle, yeni faciaların olmaması için öncelikle, şunlara dikkat edilmesi gerektiğini işaret etti:

“· LPG Otogaz istasyonlarının ilk açılışta zorunlu standart olarak TS 11939/Ocak 2001 standardı kapsamında TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi’nin olması ve bu belgelerin vizelerinin her yıl düzenli olarak yapılması, · Sorumlu Müdür gözetiminde periyodik test ve kontrollerinin düzenli olarak yapılması,

· Günlük test ve kontrollerin mutlaka yapılması ve depolama ikmal gibi hususlarda TS 11939, TS 1445, TS14496 ve TS 1449 standartlarına uygun işlem yapılması,

· 5703 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu gereğince her bir istasyonun mutlaka bir sorumlu müdür bulundurması ve LPG yakıtıyla ilgili çalışan personelin eğitimlerinin tamamlanarak sorumlu müdür nezaretinde kayıtlarının tutulması,

· LPG Otogaz İstasyonlarının proje uygunluğu, onaylı vaziyet planı (İmar Müdürlüğü onaylı), MMO’dan sertifikalı Sorumlu Müdür sözleşmesi, yol geçiş izni, istasyonlarda çalışanların Eğitim Sertifikası, alet ve cihaz. konum. gösterir 1/1000–1/5000 ölçekli imar planı, LPG Tank Kapasite Raporu (MMO’dan alınacak), LPG otogaz bayilik sözleşmesi, TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi, yangın ve patlamalar için itfaiye görüşü, Sanayi Ticaret İl Müdürlüğü görüşü, sağlık koruma bandı taraması, emisyon izni (Çevre ve Orman İl Müdürlüğünden), tehlikeli maddeler zorunlu sorumluluk sigortası bulunması,

· LPG Otogaz istasyonlarını denetleyen kuruluşların düzenli denetim yapması, standartlara uymayan istasyonların yakıt satışlarının durdurulması,

· İşyeri Hizmet Yeterlilik Belgesi ve Sorumlu Müdür bulundurmayan istasyonlara ana firmalarca kesinlikle LPG satışı yapılmaması,

· LPG dönüşümleri ruhsatlarına işlenmemiş araçlara kesinlikle LPG Otogaz ikmali yapılmaması, · Kaçak LPG satışı ve kaçak istasyonların tespit edilerek mutlaka yasal işlemlerin başlatılması,

· LPG piyasası kapsamında yetkilendirilen ve bu alanda faaliyet yürüten tüm kurum ve kuruluşlar ile sektörün ele vererek ivedilikle gerekli tedbirleri alması gerekmektedir.”

Çakar, benzer facialar yaşanmaması için yukarıdaki önlemlerin alınması gerektiği bilgisini kamuoyunun dikkatine sunduğunu söyledi.

 

Yorum bırakın